Rodzaje prostowników samochodowych i ich funkcje
Większość miłośników czterech kółek choć raz doświadczyła awarii pojazdu. Wiele z nich związanych jest z uszkodzeniem kół – przebita dętka, skrzywiona felga lub drobniejsze mankamenty, takie jak utrata geometrii czy zbieżności. Wszystko to powoduje, że jazda staje się zazwyczaj niemożliwa. Podobnie powszechnymi usterkami są te, związane z układem zasilania i rozruchu auta. W szczególności zimą sporo kierowców zmaga się z problemem rozładowanego akumulatora. W takim momencie niezbędne okazać się może posiadanie urządzenia, które pozwoli uruchomić auto – mowa tu o prostownikach.
Główna funkcja tego rodzaju urządzeń sprowadza się do „prostowania” prądu przemiennego, czyli przetwarzaniu go na bezpieczny dla układów elektronicznych prąd stały. Są one stosowane w wielu sektorach przemysłowych, a także w życiu codziennym, jednakże osobom zmotoryzowanym prostowniki powinny się kojarzyć przede wszystkim z rozładowanym akumulatorem – dlaczego?
Zasilanie auta
Akumulator jest rodzajem baterii, która jak sama nazwa wskazuje, kumuluje energię elektryczną, niezbędną do uruchomienia pojazdu, a także do działania wszelkiej elektroniki na pokładzie auta. W normalnych warunkach ładuje się on w trakcie jazdy napięciem wytwarzanym przez alternator. Dzieje się to dzięki obracającemu się wałowi korbowemu silnika, który przenosi ruch na wirnik alternatora. Ten, obracając się w stojanie, wytwarza pole elektromagnetyczne, a dalej dzięki wbudowanemu układowi prostowniczemu, wytworzony prąd przemienny jest przekształcany na prąd stały, który odkłada się w akumulatorze.
Jednakże czasem zdarza się, że akumulator nie zdoła się w ten sposób odpowiednio naładować. Spowodowane to jest przede wszystkim trybem jazdy, gdy nie pokonujemy na co dzień długich dystansów. Dodatkowo im starszy akumulator, tym mniejsza pojemność. To samo tyczy się wszystkich akumulatorów użytkowanych w niskich temperaturach. Wtedy zdolność ładowania akumulatora może się obniżyć o ponad 25%. Inne przypadki rozładowania akumulatora związane są z nieuwagą i np. pozostawieniem włączonych świateł czy radia na noc. Dlatego w momencie niemożności uruchomienia auta warto mieć pod ręką prostownik.
Jaki prostownik zastosować?
Od tego, jakiej pojemności posiadamy akumulator, będzie zależeć to, w jaki typ prostownika powinniśmy się zaopatrzyć. Standardowo auta osobowe zazwyczaj posiadają akumulatory o pojemności od 50 do ponad 100 Ah (amperogodzin). W autach dostawczych czy ciężarowych wartości te mogą sięgać nawet 800 Ah – jest to oczywiście podyktowane znacznie większymi wymaganiami rozruchowymi, a także wyższym zapotrzebowaniem pojazdu na prąd. Zaleca się w takiej sytuacji ładować akumulator prostownikiem dostosowanym właśnie do jego pojemności. Co więcej, należy również dopasować natężenie prądu ładującego – przyjmuje się, że powinno ono wynosić 1/10 pojemności ogniwa, aczkolwiek nieco wyższe bądź niższe wartości nie będą dla niego szkodliwe.
Kolejnym aspektem, który należy brać pod uwagę, to rodzaj elektrolitu w ogniwie. Wyróżnić można głównie baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, żelowe, tzw. mokre bądź AMG. Istnieją prostowniki elektroniczne, które nadają się tylko do konkretnych modeli bądź też takie, które są uniwersalne i pasują do większości typów akumulatorów. Oczywiście koszt zakupu bardziej wszechstronnego urządzenia będzie większy, jednakże w przypadku posiadania floty aut z różnymi akumulatorami wybór ten byłby bardziej racjonalny.
Ładowanie prostownikiem
W przypadku rozładowanego akumulatora należy go rozłączyć od klem i wymontować z samochodu. Następnie podłączyć do prostownika pod napięciem, a zimą, zanim się to zrobi dodatkowo pozostawić na kilka godzin w celu ogrzania go do temperatury pokojowej. Tradycyjne urządzenie posiada analogowy miernik elektryczny ze wskazówką pokazującą napięcie. W pełni naładowany akumulator powinien posiadać napięcie w przedziale od 12,4 do 12,8 V. W przypadku prostowników elektronicznych spotyka się zazwyczaj wyświetlacze LCD wskazujące cały proces ładowania baterii.
Prostowniki z rozruchem – za czy przeciw?
Oprócz prostych urządzeń warto zwrócić uwagę na prostowniki z funkcją rozruchu. Tego rodzaju urządzenia pozwalają na ekspresowe uruchomienie auta. Oczywiście z tego względu, że akumulator ładuje się zazwyczaj niskim natężeniem prądu, szybkie ładowanie wysokimi wartościami za pomocą takiego rozruchu nie jest zalecane do częstego stosowania. Może jednak ono nie raz wybawić kierowcę z beznadziejnej sytuacji. Z tego względu szczególnie warto zaopatrzyć się w taki prostownik w firmach transportowych czy przewozowych, gdzie czas jest na wagę złota. Również jeśli dojeżdżamy codziennie do pracy, takie rozwiązanie może uchronić nas przed nieobecnością czy spóźnieniem.
Jeśli auto użytkujemy nieregularnie i niedoładowania akumulatora zdarzają nam się zbyt często, to w celu jego ochrony warto zainwestować w elektroniczny prostownik z funkcją regeneracji akumulatora. W momencie notorycznego niedoładowania baterii w jej wnętrzu mogą odkładać się kryształki siarki, które znacząco obniżają sprawność baterii. Wtedy takie automatyczne prostowniki, wykrywając niskie napięcie, rozpoczynają tzw. ładowanie impulsowe, które pomaga bezpiecznie naładować akumulator oraz go zregenerować. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie jego żywotności. Rozwiązanie to polecane jest także po zbyt częstym stosowaniu urządzenia rozruchowego.
Każdemu kierowcy na pewno zależy na sprawnym akumulatorze, który będzie mu służyć przez wiele lat. Aby nie tylko być przygotowanym na ewentualne jego rozładowanie się, lecz także w celu zadbania o jego wydajność warto zainwestować w profesjonalne prostowniki. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że nasz akumulator będzie odpowiednio traktowany i nie ulegnie trwałej awarii.
Przejdź do strony głównejWróć do kategorii Strefa wiedzy